آژانس عکاسی خبری Ritzau Scanpix در تصاویری نشان میدهد که زوایه و چشمانداز عکسها، چگونه میتواند باعث جعلی بهنظر آمدن اخبار شود.
یک آژانس خبری دانمارکی، برای اینکه نشان دهد ساخت اخبار دروغین از طریق عکاسی چقدر راحت هست، بهتازگی دو تن از عکاسهایش را برای ابداع تصاویری بهکار گماشته هست. با ثبت عکسها قبل و بعد از تنظیم زوایا از یک صحنه، این خبرگزاری نشان داده هست که زوایه و چشمانداز تصاویر چگونه میتواند بهصورت عامدانه یا غیرعامدانه ذهنیت افراد را تغییر داده و باعث جعلی بهنظر آمدن اخبار شود.
تصاویر یادشده را فیلیپ دِیوالی و اُلافور اشتاینر رای گستسو تهیه کردهاند. درواقع آژانس خبریتصویری دانمارکی، Ritzau Scanpix، این عکاسها را برای ثبت تصاویر درنظر گرفته بود. عکسهای گرفتهشده، مربوطبه بحث داغی هست که این ایام با آن دستوپنجره نرم میکنیم؛ این تصاویر افرادی را نشان میدهد که ظاهرا درحال تخطیکردن از دستورالعملها دربارهی دوریگزینی اجتماعی هستند. تصاویر یادشده نشان میدهند که عکسهای مربوطبه سواحل شلوغ در کالیفرنیا یا آندسته از تصاویر رایجی که برای ملامتکردن ملت در شبکههای اجتماعی هستفاده میشوند، بهراحتی میتوانند ماهیتی فریبنده داشته باشند.
کریستین جوروئوس، مدیر تحریریهی Scanpix در گفتوگو با وبسایت PetaPixel گفته هست که آنها، بهعنوان یک آژانس خبریتصویری که اخبار مربوطبه شیوع ویروس کرونا را پوشش میدهند، توجه نسبتبه چنین واقعیتی را مهم میدانند. جوروئوس میگوید با اینکه او اعتقادی به دستکاری عامدانه در تصاویری ندارد که قبلتر منتشر شدهاند، ولی حداقل عکاسان و آژانسهای تصویری دانمارکی باید مراقب باشند تا سهوا راهی برای تفسیر نادرست باقی نگذارند. زاویه و چشمانداز تصاویر بهسادگی و بهصورت ناخوهسته میتواند بذر اطلاعات نادرست را کاشته و آغازگر ناآرامی باشد. درنهایت، تصاویر گمراهگننده میتواند منجر به بیاعتمادی کامل نسبتبه خود عکاس شود. برای مشاهدهی این مفهوم بصری، مجموعهی تصاویر زیر که قبل و بعد از تنظیم زوایا گرفته شدهاند را مشاهده کنید.
توجه به این نکته مهم هست که تعیین زاویهی مناسب، فقط مربوطبه گزینش لنز و فشردهسازی اشیا پسزمینه نیست؛ جلوهی نمایش داده شده در تصاویر، بهراحتی با هستفاده از لنز مشابه و کار کردن روی زوایای گوناگون دستیافتی هست. برخلاف افراد عادی، بسیاری از عکاسان چنین مهارتی را وابستهبه غریزه میدانند. جوروئوس در مکاتبه با PetaPixel ازطریق ایمیل گفته هست:
مخاطبان نشریات عکاسی باید از این امر آگاه باشند. به دلیل یک رویداد جهانی (شیوع ویروس کرونا)، این حقیقت کمتر شناختهشده و اساسی مفهوم جدیدی پیدا کرده است. چنین روزهایی، آشکار ساخته است که ما بهگونهای نیازمند آگاهسازی مخاطبان و خوانندگان تصاویر از چیزی هستیم که تنها خود عکاسان از آن باخبر هستند.
خوشبختانه تصاویر یادشده، برای برپایی آگاهی مؤثر هستند. همچنین، Ritzau برای شفافسازی شرایط و اطمینان از این مسئله که تصاویر مورد سوءهستفاده نخواهند بود، عناوینی را روی تصاویر درج میکند. البته در پایان باید گفت، این وظیفهی عکاسها هست که تصاویر را با دقت ثبت کنند، عناوین دقیقی برایشان گزینش کنند و هرزمان و هرجا که میتوانند عموم ملت را دراینباره آگاه کنند.